tiistai 30. elokuuta 2011

Tyrnimarja-lahjus

Sain tänään lahjaksi ison pussillisen tyrnimarjoja. Tämä marja ei ole minulle mitenkään ennestään tuttu, olen joskus maistanut siitä tehtyä mehua, muuten täysin vieras tuttavuus. Minulle ehdotettiin kiisselin tekoa...kiisseli...tulee NIIN mieleen paljon parjattu laitosruoka;  koulu-, sairaala-, tai päiväkotijälkkäri. No mutta kokeiltavahan se on "jarrua" ns. armeijatermein.

Tyrnimarja on huikea C-vitamiinin lähde, pelkilleen maistuu ihan männynneulasille tai jollekin muulle alkukantaiselle terveysintoilulähteelle mutta katotaan nyt miten tässä käy...hommiin.

Tyrnimarjakiisseli:

3dl tyrnimarjoja
1 l vettä
sokeria maun mukaan
3 rkl perunajauhoja

Keitä marjoja vedessä n. 20 min. Survo marjoista väri nesteseen tehosekoittimella (varo kiehuvan kuuman veden roiskumista) ja siivilöi neste. Kiehauta vielä ja lisää sokeria. Lisää vesitilkkaan sekoitettu perunajauheseos hitaasti tyrnimarjaseokseen, kiehauta ja anna jäähtyä.



Väri on ihanan keltainen, eikä makukaan näin aikuiseen makuun hassumpi, eli ok! Saas nähdä miten meidän lapset kiljuu riemusta aamupalapöydässä; voi äiti, kiisseliä, tätä mä oon aina halunnu!! ;DDD

Voipi olla, että voiton vie tällä kertaa Reissu-mies, Valio ja Kellogs :(

Tarttee siis itse tuhota kulhollinen, hyvää se oli anyway!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti