sunnuntai 23. joulukuuta 2012

Maitosuklaafudget


Kenelläkään kun ei ole tässä joulun alla mitään tekemistä, niin voisitte kokeilla näitä suklaisia herkkuja. Ohje on viimeisestä Yhteishyvä-lehden numerosta. Näyttivät niin makoisilta, että oli pakko kokeilla ohjetta. Todella hyvää ja ihanan suussa sulava koostumus. Tehtiin tyttären kanssa näitä joululahjoiksi ystäville. Piperrettiin niistä pieniä jouluisia hyvänmielen pussukoita :D

Maitosuklaafudge:

2 dl kuohukermaa
2 dl sokeria
3 rkl voita
2 rkl hunajaa
2 dl vaahtokarkkeja
100g maitosuklaata

Kiehauta kerma, sokeri ja voi. Lisää hunaja. Keitä sekoittaen, kunnes seos sakenee. Seos on valmista, kun nokare pysyy koossa tiputettaessa kylmään veteen.

Ota liedeltä ja sekoita, kunnes seos hieman jäähtyy ja sakenee. Hienonna vaahtokarkit, rouhi suklaa ja lisää seokseen. Sekoita, kunnes ainekset sulavat ja muuttuvat notkeaksi massaksi.

Kaada seos leivinpaperilla vuorattuun pieneen vuokaan (n. 12 cm x 20 cm) ja anna jähmettyä peitettynä jääkaapissa. Leikkaa paloiksi.


Valmiita suklaisia joulutervehdys-pussukoita

sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Jasmin-kakku


Ellan 7-vuotissynttäreille tein mansikkamoussella täytetyn kakun. Kuva on maalattu elintarvikeväreillä sokerimassalevylle ja koristeet tein sokerimassasta, jonka värjäsin elintarvike-geelivärillä. Koristeita on tuunattu valkoisilla tai oikeastaan helmiäisen värisillä sokerihelmillä, bling-bling. Toivottavasti kakku maistui syntymäpäiväsankarille ja hänen vierailleen.


Pakko kertoa teille mitä tänään tapahtui. Rakkaat sisareni saivat minut muutama viikko sitten ylipuhuttua laulukeikalle Lemille vanhustentaloon, johon tätini äskettäin muutti asumaan. Homma lähti liikkeelle siitä, että tätini muuton yhteydessä hänen tavaroiden joukosta löytyi aarre; C-kasetti vuodelta 1982, jossa mm. minä ja pikku-siskoni, isäni, tätini ja setäni laulamme joululauluja kolmiäänisesti. Kasetti on äänitetty tuona kyseisenä vuonna isäni kotipaikalla Lemillä, jossa siis vietimme sinä vuonna aivan uskomattoman ihanan ikimuistoisen ja lämminhenkisen joulun. Erityisesti muistoihin on jäänyt se huumaavan tuoksuinen kuusi, jonka oksilla poltimme ihan oikeita kynttilöitä, lämmin iso tupa, jouluruokien tuoksu ja se lumen paljous! Tapaninpäivänä isän serkku tuli hevosella hakemaan meidät rekiajelulle. Reessä oli lämmin ja kulkuset kilkattivat, sitä tunnelmaa en unohda koskaan. Ja joululaulut raikuivat mökissä koko joulun ajan. Siitä syntyi tallenne, joka on säilynyt hieman rahisevana mutta nostalgisena näihin päiviin asti.

Siskoni tuumivat, että koska täti on opettanut kaikki nuo ihanat vanhat joululaulut meille, on meidän velvollisuus tehdä hänelle vastapalvelus ja käydä ilahduttamassa vanhuksia näin joulun alla. Kasasimme nuotit ja lähdimme matkaan. Iloksemme saimme yleisön joukkoon myös muita sukulaisia kylältä. Sana oli kiirinyt pienessä kylässä. Joululaulujen raikuessa vanhustentalon olohuoneessa, en voinut olla huomaamatta kuinka yksi jos toinenkin silmäkulma kostui kyynelistä. Minunkin oli vaikea pidätellä kyyneliä ja sydämeni tuntui pakahtuvan, kun kuulin kuinka tätini yhtyi lauluun. Edelleen ääni soi kirkkaana ja kauniina. Saimme siis hyvää aikaan ja itsellemme hyvän mielen, joka varmasti kestää tovin. Päivä oli täydellinen. Kiitos siskoilleni loistavasta ideasta ja tädille opituista lauluista. Saattaapa käydä niin, että tästä tulee perinne :D

Lemin kirkko iltavalaistuksessa, kuva Terhi Katajala.

keskiviikko 5. joulukuuta 2012

Suklaa-pyörrejuustokakku itsenäiselle Suomelle

Hyvää itsenäisyyspäivää Suomi ja suomalaiset

Pohja:

1 pkt suklaakeksejä (esim. Domino)
50 g sulatettua margariinia

Täyte:

200 g tummaa suklaata
2 ½ dl vaahtoutuvaa vaniljakastiketta
1 rs (200g) Philadelphia Original tuorejuustoa
½ dl sokeria

Pingota leivinpaperi  n.26 cm irtopohjavuoan pohjalle.

Murskaa keksit tehosekoittimessa pehmeän margariinin kanssa ja sekoita tasaiseksi massaksi. Painele seos vuoan pohjalle tasaiseksi kerrokseksi. Laita vuoka pakastimeen  täytteen valmistumisen ajaksi.

Sulata paloiteltu suklaa kulhossa vesihauteessa. Vatkaa jääkaappikylmä vaniljakastike kovaksi vaahdoksi.

Vatkaa tuorejuusto vaniljakastikevaahdon sekaan ja lisää sokeri joukkoon, sekoita tasaiseksi seokseksi. Ota pohja pakkasesta. Levitä puolet vaahdosta pohjan päälle ja valuta puolet sulatetusta suklaasta päälle. Vetele suklaaraitoja haarukalla marmorikuvioinnin aikaansaamiseksi. Levitä loput täytevaahdosta päälle ja valuta loput suklaasta ja marmoroi pinta. Peitä vuoka kelmulla ja laita kakku pakastimeen jäähtymään.

Ota kakku 10 min. huoneenlämpöön. Pyöräytä veitsellä kierros vuoan renkaan ja kakun välissä. Irrota kakku ja siirrä se tarjoilualustalle.

Suomi-lippu sydän on tehty valkoisesta sokerimassasta ja sinisestä marsipaanista.

Kakun ohje on intranetin ihmeellisestä maailmasta, kirjoitin sen käsin jostakin ylös ruutupaperille. Kerron teille heti mistä löydätte alkuperäisen ohjeen, kunhan löydän sen ensin itse.

Erinomaisen hyvää ja rauhaisaa itsenäisyyspäivää teille kaikille. Itse lähden pienelle matkalle ja siitä lisää ensi jaksossa!!


torstai 29. marraskuuta 2012

Pepperoni-muffinit


25 kpl pieniä muffineja tai 12 kpl isoja amerikanmuffinivuoan kokoisia
Taikina :

2 munaa
1 dl kermaa
1 dl sulatettua tai juoksevaa margariinia
2 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
150g juustoraastetta
50 g pepperoni makkaraa
1 dl silputtua ruohosipulia
1 tl timjamia

Kuorrutus :

200 g ruohosipuli tuorejuustoa
1 rkl kermaa

Koristeluun :

20 g pepperoni makkaran viipaleita
2 rkl kapriksia
1/4 dl ruohosipulia

Sekoita munat, kerma ja rasva keskenään. Yhdistä vehnäjauhot, leivinjauhe ja juustoraaste. Lisää munaseokseen.

Hienonna pepperonimakkarat ja sekoita taikinan joukkoon. Lisää ruohosipuli ja timjami.

Jaa taikina pieniin muffinivuokiin. Paista pepperonimuffineja 200-asteisessa uunissa n. 12 minuuttia. Irroita muffinit vuoista hieman jäähtyneinä.

Notkista tuorejuusto kermalla ja pursota muffinien päälle. Koristele paloitetuilla pepperonisiivuilla, kapriksilla ja ruohosipulilla.


Onpahan ollut kiirettä, huoh! Tänne blogiinkaan en ole ehtinyt, tosin kone oli "huollossa" siskon miehen osaavissa käsissä ja sai kitusiinsa jonkin virustentuhooja-ohjelman, jollaista koneessa ei siis ollut. Siskon mies tokaisi, et IHME et on edes hengissä vielä! Mistä näitä tietää......mie vaan käytän tätä, siis jos se toimii?!
Toivottavasti toimii nyt varmemmin.

Nämä joulua edeltävät viikot sisältävät kaikenlaista sutinaa. Olin viime viikon maanantaina Helsingissä antoisassa koulutuksessa koko päivän. Koulutuksen jälkeen kävin Akateemisessa kirjakaupassa auttelemassa joulupukkia ja Stockmannin herkussa hakemassa tuliaisia ja maistiaisia kotiin tuomisiksi. Nam. Helsingin hektinen syke on hetkellisesti kiehtovaa mutta kotiin ajellessani olin taas äärimmäisen kiitollinen, ettei minun tiistai aamuna tarvinnut seistä kehällä autoineni aamuruuhkassa. Työmatkaani menee autolla 15 minuuttia, kiitän siitä.

Taitaa tulla talvi. Tuulee hurjasti ja lunta sataa. Aamulla voin varmaan kaivaa menopelin tuolta kinoksen keskeltä, jos löydän lapion?! Kylmäkin on tänään ollut, sanotaanko että vihdoinkin. Olen odottanut lunta ja pakkasta ja sitä saa mitä tilaa. Huomenna työmatkani kestää todennäköisesti 20 minuuttia, voi jösses. Nyt käperryn villasukkieni kanssa vuoteeseen ja vaivun unten maille! Kuullaan taasen! Ajelkaas varoen huomenna.








keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Twix-kakku

Tää on ihan namu-kakku, muistatteko Raider-patukan, taitaa nykyään olla Twix-niminen. Sen sisällä on ihanan paksua toffeeta ja pohja on rapeaa keksiä. Patukan päällä on paksu kerros suussa sulavaa maitosuklaata, NAM. Twix on yksi minun suosikkisuklaistani. Sitä paitsi perustelen itselleni, että Twix-patukka ei ole oikeesti suklaata, eikä siinä tapauksessa paisuta ihmiskehoa, sehän on VAAN pieni välipala tai keksi. Ja kaikki komppaa mua tässä kohtaa, eiks vaan?! Tämän ohjeen löysin netistä Hannan blogista. Jaan tämän kanssanne, koska tiedän että teidänkin karkkihammastanne kolottaa aika ajoin ja tällä ohjeella kolotukset katoaa nopeasti. Tosin saattaa myös käydä niin, että ne hampaat tippuu suusta, jos mopo lähtee keulimaan tätä kaakkua maistellessa. Kokeilkaas, kyllä kannattaa!!


Twix-kakun pohja:

175g jauhoja (n. 3 dl)
125g pehmeää voita
4 rkl fariinisokeria

Nypi ainekset kulhossa ja sekoita massaksi. Painele taikina vuokaan (halk. väh. 23 cm) ja pistele taikinaan haarukalla reikiä. Paista 200 asteessa noin 20 minuuttia tai kunnes pohja saa hieman väriä. Jäähdytä pohja kunnolla.

Päälle:

50g voita
4rkl fariinisokeria
1 tkl kondensoitua maitoa
100-150g maitosuklaata
1-2 rkl öljyä

Laita sokeri, voi ja kondensoitu maito teflonkattilaan ja kuumenna kiehumispisteeseen. Muista sekoittaa koko ajan, ettei pala pohjaan. Pienennä levyä ja keittele seosta miedolla lämmöllä n. 5 min. Kaada toffeeseos jäähtyneen pohjan päälle ja anna jäähtyä.

Sulata suklaa ja sekoita öljy joukkoon ja kaada sula suklaa/öljyseos piirakan päälle. Nosta jääkaappiin jähmettymään.

Nosta huoneenlämpöön hieman ennen tarjoilua, piirakka on näin paljon helpommin leikattavaa.
Voit myös leikata kakun pieniksi suupaloiksi, vaikkapa neliöiksi. 

sunnuntai 11. marraskuuta 2012

Isänpäivä kakku vol. II


HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE ISILLE!

Meidän perheen tämänvuotinen isänpäiväkakku oli lasten toivomuksesta samanlainen kinuskikakku lakkahillolla ja vaniljamoussella kuin viime vuonna. Koristeet tein marsipaanista. Keittelin kinuskia kondensoidusta maidosta ja mielestäni sen teko oli hivenen nopeampaa ja helpompaa kuin tavis-kinuskin. Ihan yhtä makoisaa siitä tuli, väriltään hieman vaaleampaa. Vaihdoin tähän kakkuun koristeeksi sinisen ruusun ja jätin pois pähkinärouheen reunoilta, koska en itse pidä niiden mausta, jotenkin kitkeriä. Kutsuin isovanhemmat syömään ja sisarukset perheineen kahville.

Meidän perheen isänpäivän aamu alkoi perinteisesti tarjoamalla aamupala vuoteessa vielä köllättävälle köriläälle onnittelulaulun siivittämänä. Mieheni ei juurikaan kirjoja lue mutta annettiin tänä vuonna hänelle mm. tämmöinen kirjalahja, jos vaikka kerran lukisi kirjan kannesta kanteen. Onhan kaveri kuitenkin Piitles-fäni ja kirjailijakin tuttu menneiltä Nyrok City-vuosilta. Ja sitä paitsi meidän perheen pojat voivat yhdessä lukea tämän opuksen toisilleen vuoroltoina iltasaduksi. Piitles-sivistys Maurin näkökulmasta ei kuullosta pahalta lainkaan. Sopii varmaan molemmille sukupolville :D

Pojan tekemä isänpäiväkortti oli tietysti auto-teemainen

Isänpäivää vietetään melkolailla kaikkialla maailmassa, tosin eri aikoina. Tänään isänpäivää vietetään Ruotsissa, Islannissa, Norjassa, Suomessa ja Virossa. Vietetään me kaikki täällä pohjolassa oikein mukava ja kiireetön isänpäivä yhdessä ja nautitaan herkuista ja toistemme seurasta! Rauhaisaa isänpäivää vielä kaikille!


Ohje kondensoidusta maidosta tehdylle kinuskille:

1 prk kondensoitua maitoa
4 rkl fariinisokeria
50g voita

Laita ainekset teflonpohjaiseen kattilaan. Kuumenna kiehumispisteeseen. Alenna lämpötilaa ja keitä hyvin miedolla lämmöllä n. 5-10 min. tai kokeile seuraavaa: kaada lasiin jääkylmää vettä. Ota pieneen lusikkaan kinuskikeitosta ja tipauta veteen pisara kinuskia ja jos kinuski hyytyy, eikä valu pohjaan, on se valmista.
MUISTA sekoittaa/hämmentää keitosta oikein hyvin koko keittämisen ajan! Itse poltin ekan satsin pohjaan, tietty....




sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Dora-kakku


Sain kunnian tehdä Dora-kakun eräälle 8-vuotta täyttävälle tytölle. Tää oli niitä kakkuja, joiden aihetta piti Googlettaa. En ollut kuullutkaan kyseisestä lastenohjelmasta, ever. Sopivaa kuvaa etsiskellessäni tytön äiti pelasti minut ja toimitti minulle syntymäpäiville ostamiaan servettejä, joista sain hienosti kopsattua kuvan kakkuun. Kakun makumaailma jätettiin tekijän päätettäväksi. Koska kyseessä oli lastenjuhlat, laitoin väliin tutun ja turvallisen mansikkamoussen. Tyttö oli ilmeisen tyytyväinen kakkuun ja toivottavasti se maistui sankarille ja vieraille. Hieman kateutta herättävät kinkerit olikin kyseessä. Kakkua hakiessaan äitinsä kanssa, sankari kertoi minulle, että hänen isänsä oli jäänyt kotiin lämmittämään kaveri-synttärivieraille kylpytynnyriä! Aah, olis maistunut kylpytynnyri-synttäri-meininki paakarillekin. Varmaan oli lystiä. Onnittelut vielä täältä!


Kävin eilen lenkillä iltahämärissä tai jos totta puhutaan niin säkkipimeässä. Lumet suli ja pimeys tuli, tyhmää! Ripustelin takin liepeisiin polkupyörän valoja, niitä punaisia, joita saa säädettyä vaikka vilkkuviksi. Näytin varmaan koomiselta joo, mutta mieluummin koominen kuin kuollut! Poliisitkin tuli vastaan ja hiljensi mun kohdalla, ajattelin että tulevat sakottamaan ylinopeudesta, semmasta on sattunut melko usein tolla mun järjettömän nopealla moottoroidulla kulkuvälineellä mutta ajelivat sitten ohi hissukseen. Ihmettelivät varmaan vaan, että mikä ihmeen liikkuva joulukuusi tuossa menee. Ihan hirveetä tämä pimeys, yöks.

Käytiin eilen hautausmaallakin kun oli tämä pyhäinpäivä eli vainajien muistopäivä. Sytytettiin kynttilät rakkaille ja toivotettiin hyvää pyhää heille. Vettä satoi kaatamalla ja mietittiin sammuuko kynttilät ennen pitkää. Toivottavasti paloivat kauan ja kauniisti. Illemmalla tunnelma hautausmaalla olisi ollut kaunis ja tunnelmallinen kaikkine kynttilän valoineen. Kynttilänvalo jos joku tuo tähän synkkään marraskuun sateiseen päivään toivoa. En ole mikään harras uskovainen, minusta on vain velvollisuus käydä omaisten ja läheisten haudoilla muistamassa heitä. Tämä amerikkalaisten viettämä Halloween juhla sen sijaan ärsyttää minua syystä, että sitä usein juhlitaan pyhäinpäivän tienoilla. Ne kun ovat kaksi täysin eri asiaa. Itse en ole mitenkään Halloweenista innostunut ja juhlikoon ken haluaa. Halloweeniahan juhlitaan Amerikassa 31.10. ja se on hauska pukujuhla kurpitsoineen ja kepposineen. Alunperin se oli sadonkorjuujuhla, suomessa vastaava juhla olisi voinut olla kekrijuhla. Kurpitsa on yksi tunnetuin Halloweenin tunnus ja olen minäkin semmoisen kerran kaivertanut ja ihan kurpitsa piirasta vääntänyt ja hyvää oli, ohje löytyy täältä. 

Toinen asia mikä kävi kirveltämään näin pyhien aikana on se että kaupat ovat tänään auki!!!! Voi pyhä jyssäys. Kouvolaanhan on avattu uusi kauppakeskus tuonne Katajaharjuun, tiedättehän sen paikan minne ajetaan sen seitsemän kiertoliittymän kautta ja idän suunnasta sinne ohjautuu monikaistainen high-way suoraan parkkipaikalle pääovien eteen. Se on valaistu niin, että varmasti eksynyt sielu sinne tiensä löytää ja otsoni kerroksessa on  tämän ostos-keskuksen kokoinen reikä! Hyps, nythän lipsahti taas...ei vaan, ihan kiva, että se vihdoin avattiin ja ihmisillä on edes "joku paikka" missä viettää aikaa ;D En vaan ymmärrä, jos on pyhä niin on pyhä ja kaupat voivat pitää ovensa suljettuina. Kukaan ei kuole siihen, ettei pääse kauppaan. Tai no, jos tämä Veturi ei olisi auki niin käyväthän nuo aakkosasemien ovet varmaan tänäänkin tiuhaan. Itse en liikahda tuplapyhien aikana markkinamaailman suuntaan mistään hinnasta. Villasukat jalkaan ja lautapelit esiin, kuumaa glögiä mukiin ja ihanaa oloilua ilman eurojen kilinää ja setelien suhinaa. Hyvää pyhää kaikille!